topp

Nyheter og pressemeldinger

 

Hardt å være bil i ferien

En lang ferietur utsetter bilen for ekstra store påkjenninger, advarer fagfolk. Bergingsbransjen venter oppdragsrush fordi mange får trøbbel underveis.

- Den beste forsikringen mot vanskeligheter langs veien er å sørge for å ha en godt vedlikeholdt og kjøreklar bil når ferien starter, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Han mener en sjekk av kritiske punkter som olje, kjølevæske, dekk, bremser og batteri bør være en fast rutine før man legger ut på langtur.

- Ifølge undersøkelser vi har foretatt lar norske bileiere det gå svært lang tid mellom hver gang de gir bilen en slik sjekk. Halvparten drøyer i minst seks måneder. 20 prosent sjekker bare én gang i året eller venter til neste service. Da er man ikke godt nok forberedt til å legge ut på bilferie, sier Hansen.

Hvis reisen er særlig lang anbefaler han også en sjekk underveis.

- For familier som kjører på kryss og tvers i Norge eller drar på Europa-tur er det ikke uvanlig at kjørelengden i juli tilsvarer mange måneders ordinær bilbruk. Det utsetter bilen for store påkjenninger, så det er et godt råd å gjenta tilstandssjekken i løpet av ferien.

Må ha veihjelp

Feriehavarier langs veien gir et hopp i etterspørselen etter bilberging.

- I sommermåneden juli øker antall punkteringer og dekkproblemer med 45 prosent i forhold til en gjennomsnittsmåned. Det er også en markant oppgang i feilfylling av drivstoff, som øker med 27 prosent, sier John Dokken, leder for Veitjenester i Norges Automobil-Forbund (NAF).

Det er viktig å sjekke dekk for feil og ha riktig lufttrykk når man laster bilen ekstra tung for ferieturen, påpeker han.

- En del problemer kunne dessuten vært unngått hvis bilen hadde fått en ordentlig sommersjekk på forhånd. I tillegg er det mange feriestressede sjåfører, som betyr økt fare for tabber som å miste nøkkelen, sier Dokken.

Han anbefaler å ta med bilens ekstranøkkel på ferietur, og gjerne at et annet familiemedlem enn sjåføren alltid har denne på seg.

Europa-trøbbel

Familier som velger langtur til utlandet er solid representert blant dem som ringer NAF om sommeren.

- Vi får daglig slike henvendelser i juli, ikke minst fra folk som har kjørt litt for lenge i litt for høy fart i ett strekk langs motorveien, og presset bilen til det ytterste.

Ved slik kjøring er det enda viktigere enn ellers å passe på lufttrykket i dekkene, påpeker Dokken.

- Feil trykk kan svekke kjøreegenskapene betydelig. I høy fart og med mye trafikk kan dette være katastrofalt.

Før man legger ut på ferie i Europa er det viktig å sette seg inn i reglene som gjelder bilkjøring i det enkelte land, og lese hvilke råd som gis av fagfolk, mener Dokken.

- På NAFs hjemmesider er mange slike tips samlet, sier han.

Kontaktperson:

  • - Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL), telefon 907 74 601


Pressemelding

Vil ha ungdom inn i bilbransjen

Ungdom som vil jobbe med bil i årene fremover får ta del i en teknologisk utvikling vi aldri har sett maken til, lover autobransjen, som ønsker flere søkere til utdanning i bilfag.

- Vi kommer til å trenge mange flere flinke hoder og hender de nærmeste årene. Jobbutsiktene ser lyse ut, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Foreningen organiserer storparten av de frittstående verkstedene her i landet, og en rekke leverandører av utstyr og rekvisita.

- Medlemsbedriftene våre er klare på at de vil ha et betydelig rekrutteringsbehov de nærmeste årene. Men kompetanse blir avgjørende, for den teknologiske utviklingen vi ser innen bil vil fortsette med full styrke. Det er i ferd med å forandre hele bransjen.

Mengder av nytt elektronisk utstyr har allerede gjort moderne biler til datamaskiner på hjul, påpeker Hansen. De nærmeste årene kommer i tillegg innfasingen av flere typer ny motorteknologi som reduserer energiforbruk og miljøskadelige utslipp.

Snart søknadsfrist

- Utviklingen skaper også en revolusjon i verkstedene, som er i ferd med å bli de reneste laboratorier fullspekket med databasert diagnoseutstyr. På den måten blir bransjen også en mer spennende arbeidsplass, med store og kunnskapsbaserte karrieremuligheter.

1. mars er det søkandsfrist for ordinært inntak til videregående opplæring. Veien til en jobb i bilbransjen går normalt via å velge elektrofag eller teknikk og industriell produksjon første skoleår. Andre skoleår er valgalternativene kjøretøy eller bilskade, lakk og karosseri.

- Deretter følger to år i bedrift for å få fagbrev. Der er det ni spesialiseringer å velge mellom. På nettsiden Bilfag.no er det lagt ut videofilmer som beskriver retningene og jobbmulighetene de åpner, sier Hansen.

Etter oppnådd fagbrev og mesterbrev er det mulig å ta en formell etter- og videreutdannelse på fagskole, høyskole og universitet.

I hele landet

Arbeidet med rekruttering skjer i et samarbeid mellom alle de store bransjeorganisasjonene innen bil. Samlet sett har bransjen over 46 000 ansatte direkte, og utdanner omlag 2000 lærlinger hvert år.

- Bilbransjen passer like godt for jenter som for gutter, og vi har som mål å øke andelen jenter til 20 prosent innen 2020, sier Arild Hansen i ABL.

Arbeidsplassene er godt spredt over hele landet.

- Bilbransjen er i nærheten overalt hvor folk bor. Det innebærer at vi også har mange jobber å tilby i distriktene.

Kontaktperson:

  • Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening, telefon 907 74 601


 
Last ned høyoppløselig bilde


Pressemelding

Bare annenhver bileier svarer riktig

Kun halvparten av norske bileiere er klar over at de kan bruke et frittstående verksted uten å miste fabrikkgarantien, viser en ny undersøkelse.

18 prosent tror nybilgarantien bortfaller ved bruk av frittstående verksted. 33 prosent har ikke tenkt over spørsmålet eller svarer vet ikke, viser en måling foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

En tredjedel av de spurte er heller ikke klar over at et frittstående verksted har adgang til å stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte.

- EU- og EØS-reglene har gitt norske bileiere rett til å velge mellom merkeverksteder og frittstående verksteder helt fra bilen er ny. Det er mye å spare på å sammenligne tilbud, så det er synd ikke flere kjenner til denne valgmuligheten, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Andelen som er kjent med reglene om fritt verkstedvalg har ikke økt nevneverdig siden 2010, da ABL fikk utført en tilsvarende måling. Hansen mener den merkebundne delen av bilbransjen må ta et betydelig ansvar for at forbrukernes kunnskap er såvidt svak.

Gamle myter

- I markedsføringen ser vi en del uheldige eksempler på at merkeverksteder nører opp under usikkerheten og skaper inntrykk av at bare de selv kan ta hånd om vedlikeholdet. Å holde liv i gamle myter er å undergrave den valgfriheten EU har gitt bileierne.

ABL mener enkelte av de merkebundene verkstedene har lagt seg på et bevisst tvetydig annonsespråk.

- Uten å si det i klartekst sår de tvil om frittstående verksteders kvalitet, merkekunnskap, reservedeler og diagnoseverktøy. Men Vegdirektoratet stiller strenge krav til godkjente verksteder, så forbrukernes trygghet er godt ivaretatt, sier Hansen.

Han håper at langt flere bileiere tar i bruk den valgfriheten de har fått.

- Undersøkelsen tyder på at de som bryter med gamle verkstedvaner er godt fornøyd. Fire av ti mener at det ikke er noen forskjell når det gjelder hva slags type verksted som er best og sikrest å bruke. Bare en tredjedel holder en knapp på merkeverkstedet.

Pris viktigst

Pris er den viktigste faktoren når folk skal velge verksted, ifølge undersøkelsen. Service kommer på andre plass. Først på tredjeplass kommer hensynet til om verkstedet er et merkeverksted.

- Hvis flere forbrukere virkelig begynner å velge i tråd med disse kriteriene vil vi nok se en større bevegelse blant verkstedkundene i årene fremover, sier Arild Hansen.

Tidligere kunne bilprodusentene kreve at bileiere måtte bruke deres egne merkeverksteder og deler innenfor garantiperioden. I dag står alle fritt til å velge verksted så lenge verkstedet benytter originaldeler eller deler av tilsvarende kvalitet.

Frittstående verksteder skal ha tilgang til produsentenes manualer for alle typer reparasjoner og diagnose, og kan sette stempel i bilens servicehefte etter utført intervallservice. Kunden kan fritt velgeverksted både for service og reparasjon.

Kontaktperson:

  • Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening, telefon 907 74 601

Pressemelding 27. september 2012

 

Typisk norsk å kjøre skitten bil

Nordmenn vasker sjelden bilen sin, viser en ny undersøkelse. De fleste lar det gå mer enn en måned mellom hver gang.

Bare ni prosent kjører innom en bensinstasjon eller vaskehall for å gjøre rent bilen mer enn en gang i måneden, viser undersøkelsen, som er foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

- Innsatsen når det gjelder hjemmevask ligger på samme nivå. Kun 12 prosent oppgir at dette skjer tilsvarende ofte, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Både blant selvvaskerne og bensinstasjonvaskerne ligger andelen som rengjør bilen månedlig på en fjerdedel. For hele 65 prosent i begge gruppene skjer det enda sjeldnere. Henholdsvis 26 og 13 prosent oppgir dessuten at de ikke vasker verken hjemme eller på stasjonen.

- Svarene tyder på at om lag en femtedel av pilparken aldri eller ytterst sjelden blir ordentlig rengjort. Det er i så fall trafikkfarlig, og i tillegg svært dårlig biløkonomi, sier Arild Hansen.

Høstrengjøring

Han mener norske biler burde få vasket seg anslagsvis dobbelt så ofte som nå.

- Jevnlig rengjøring er en viktig del av vedlikeholdet. Vask og pleie øker trafikksikkerheten, kjørekomforten og bruktverdien. Bilens levetid forlenges, og mottakeligheten for rustangrep reduseres, sier Hansen.

En ordentlig høstrengjøring synes han alle burde spandere på bilen sin, enten det skjer på gårdsplassen eller hos profesjonell tilbyder av bilpleie.

- Bilen trenger en grundig vask med påfølgende voksing minst et par ganger årlig. Moderne pleiemidler har gjort jobben mye lettere de senere årene. Effektive preparater for felgrens, avfetting og polering sparer masse tid og krefter, til stor glede for alle som pusser selv.

Tenker miljø

Bevisstheten rundt miljøriktig håndtering av kjemikaliene som benyttes til bilrengjøring er høy blant nordmenn flest, viser YouGov-undersøkelsen.

For 62 prosent av de spurte var det svært eller forholdsvis viktig for valget av vaskehall at man kan ha tillit til at kjemikalier og avfall håndteres på en miljøvennlig måte. 22 prosent syntes ikke det var så viktig, mens bare 16 prosent fant det helt uvesentlig.

- Det er gledelig at det er høy oppmerksomhet om dette. Bransjen har miljøutfordringen høyt oppe på sin dagsorden. Et bredt utviklingsarbeid er godt i gang for å kvalitetssikre de systemer og rutiner som knytter seg til dette, sier Arild Hansen i ABL.

 

Kontaktperson:

  • Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL), telefon 907 74 601



Nå vil de fleste ha bensinmotor

Ved neste bilbytte vil nordmenn flest velge en modell med bensinmotor, viser en ny undersøkelse. Samtidig gir de politikernes avgiftshåndtering strykkarakter. Les hele pressemeldingen.(.doc) 21/8-2012

Ny lovgivning

Ny lovgivning fra EU-kommisjonen gir like muligheter og fri konkurranse i ettermarkedet for bilbransjen
Bilprodusenter blir nå forpliktet til å oppgi detaljerte identifikasjonsdata for reservedeler.

   - Last ned pressemeldingen her (.doc) 22/6-2011


Pressemelding

   - Velger verksted av gammel vane - pressemelding (.doc) 16/2-2011
   - Befolkningsundersøkelse (.gif)
   - Arild Hansen, daglig leder ABL (.jpg)


   - Gammelt luftfilter gir farlig luft (.doc) 18/5-2010
     - Arild Hansen daglig leder, ABL (.jpg)
     - Illustrasjon, luftfilter (.pdf)


Fritt verkstedvalg - fritt valg av deler

Også innenfor reklamasjons- og garantitiden kan service og reparasjoner utføres av uavhengig verksted. Fritt verkstedvalg sikrer konkurranse og gode priser og begrenser bilprodusentenes mulighet til å bruke garanti i konkurransehemmende hensikt.

  - Verkstedbrosjyre

Fritt verkstedvalg - fritt valg av deler

Som bileier har du rett til å velge fritt mellom verksteder og deler når bilen din trenger service eller reparasjon - også i garantitiden. Frittstående verksteder gir deg like god kvalitet på service og deler - ofte til en lavere pris.

  - Kundebrosjyre


   - Dyre feil for norske bileiere
   - Dyre feil for bileiere i Midt-Norge 2005
   - Dyre feil for bileiere i Nord-Norge 2005
   - Dyre feil for bileiere på Vestlandet 2005
   - Dyre feil for bileiere på Østlandet 2005