Typisk norsk å kjøre skitten bil

Oppdatert: 25. okt. 2021


Nordmenn vasker sjelden bilen sin, viser en ny undersøkelse. De fleste lar det gå mer enn en måned mellom hver gang.


Bare ni prosent kjører innom en bensinstasjon eller vaskehall for å gjøre rent bilen mer enn en gang i måneden, viser undersøkelsen, som er foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

- Innsatsen når det gjelder hjemmevask ligger på samme nivå. Kun 12 prosent oppgir at dette skjer tilsvarende ofte, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Både blant selvvaskerne og bensinstasjonvaskerne ligger andelen som rengjør bilen månedlig på en fjerdedel. For hele 65 prosent i begge gruppene skjer det enda sjeldnere. Henholdsvis 26 og 13 prosent oppgir dessuten at de ikke vasker verken hjemme eller på stasjonen.

- Svarene tyder på at om lag en femtedel av pilparken aldri eller ytterst sjelden blir ordentlig rengjort. Det er i så fall trafikkfarlig, og i tillegg svært dårlig biløkonomi, sier Arild Hansen.


Høstrengjøring

Han mener norske biler burde få vasket seg anslagsvis dobbelt så ofte som nå.

- Jevnlig rengjøring er en viktig del av vedlikeholdet. Vask og pleie øker trafikksikkerheten, kjørekomforten og bruktverdien. Bilens levetid forlenges, og mottakeligheten for rustangrep reduseres, sier Hansen.

En ordentlig høstrengjøring synes han alle burde spandere på bilen sin, enten det skjer på gårdsplassen eller hos profesjonell tilbyder av bilpleie.

- Bilen trenger en grundig vask med påfølgende voksing minst et par ganger årlig. Moderne pleiemidler har gjort jobben mye lettere de senere årene. Effektive preparater for felgrens, avfetting og polering sparer masse tid og krefter, til stor glede for alle som pusser selv.


Tenker miljø

Bevisstheten rundt miljøriktig håndtering av kjemikaliene som benyttes til bilrengjøring er høy blant nordmenn flest, viser YouGov-undersøkelsen.

For 62 prosent av de spurte var det svært eller forholdsvis viktig for valget av vaskehall at man kan ha tillit til at kjemikalier og avfall håndteres på en miljøvennlig måte. 22 prosent syntes ikke det var så viktig, mens bare 16 prosent fant det helt uvesentlig.

- Det er gledelig at det er høy oppmerksomhet om dette. Bransjen har miljøutfordringen høyt oppe på sin dagsorden. Et bredt utviklingsarbeid er godt i gang for å kvalitetssikre de systemer og rutiner som knytter seg til dette, sier Arild Hansen i ABL.

Kontaktperson:

  • Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL), telefon 907 74 601



3 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle